They found his lack of faith disturbing

There is some irony in the fact that China’s ruling party has outlived the Forbes career of Gordan “Collapse” Chang:

When a Chinese company buys a major American magazine, does the publication censor its coverage of China? There is only one example so far, and the results are discouraging. In 2014, a Hong Kong-based investment group called Integrated Whale Media purchased a majority stake in Forbes Media, one of the United States’ best-known media companies. It’s hard to demonstrate causality in such cases. But since that purchase, there have been several instances of editorial meddling on stories involving China that raise questions about Forbes magazine’s commitment to editorial independence.

On Oct. 9, longtime China commentator and Communist Party critic Gordon Chang received an email from Avik S.A. Roy, the opinion editor at Forbes. “Due to a wide-ranging reorganization of Forbes’ content,” Roy wrote, “we are going to be concluding our official relationship with you.” Roy added, “As a result of the organization, the articles you’ve written for us will no longer be stored on the Forbes server nor appear at Forbes.com,” according to the email Chang forwarded to me at my request.

Avik Roy, instrument of Gordan Chang’s collapse

I, for one, am amused to learn that a company called Integrated Whale Media exists. Regardless, this is a creepy case that may need to be added to our growing “Thought Policing by Remote Control” file (see also here, here and here).

Note the lack of an explanation for why Chang was cut loose and his articles erased (“Due to a wide-ranging reorganization of Forbes’ content” is not an explanation), combined with strong denials that any sort of censorship occurred.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *